Διακόσμηση

Ο εξωραϊσμός, ο στολισμός, ο διάκοσμος, η τακτοποίηση, η διευθέτηση, η διαρρύθμιση.

Παλιά χρόνια

Από τα παλιά χρόνια ο άνθρωπος ήθελε να εξωραΐζει ό,τι χρησιμοποιούσε για τις ανάγκες της ζωής του (οικιακά σκεύη, ενδυμασία). Ο όρος διακόσμηση ή εσωτερική διακόσμηση καθιερώθηκε μόλις τον 20ό αι., για να δηλώσει ό,τι γινόταν μέχρι τότε για το στολισμό. Με την εσωτερική διακόσμηση σχετίζεται ο φωτισμός, οι επιφάνειες των τοίχων, η επίπλωση. Από εικόνες που διασώθηκαν γνωρίζουμε πώς ήταν αρμοσμένα όλα αυτά στην πρωτόγονη Ανατολή και στην Ελλάδα, ώστε να προκαλούν αισθητική εντύπωση. Στην Αίγυπτο χρησιμοποιούσαν το χρώμα. Τα έπιπλα ήταν ανάλογα με την οικονομική κατάσταση του οικοδεσπότη (από ξύλο, ελεφαντοκόκαλο, ορείχαλκο, σμάλτο) και ντυμένα με πολύχρωμα υφάσματα. Στη ρωμαϊκή διακόσμηση επικρατούσαν οι χτυπητοί χρωματισμοί.


Μεσαίωνας

Για τη διακόσμηση των σπιτιών η μεσαιωνική δύση δέχτηκε διδάγματα από το Βυζάντιο, τη Ρώμη, αλλά και από τους Βησιγότθους και τους Νορμανδούς. Τα έπιπλα ήταν απλά και στερεά και τορνεμένα στα ακάλυπτα τμήματά τους. Το πάτωμα των δωματίων στη Γαλλία, την εποχή του Καρόλου Ε΄, ήταν στρωμένο με διακοσμητικά πλακάκια, οι τοίχοι σκεπασμένοι με αλληγορικά σχέδια (σταυροί, περιστέρια κ.ά.). Κάποτε οι τοίχοι σκεπάζονταν με χαλιά ομοιόμορφα. Πριν από την Αναγέννηση η πολύχρωμη διακόσμηση (κρεβάτια με σκαλιστούς κιονίσκους και ουρανό, σκαλιστά θυρόφυλλα, λογχοειδή δικτυωτά παραθύρων κ.λ.π.) δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα καταθλιπτική μέσα σε αίθουσες, που μισοφωτίζονταν μ` ένα αμφίβολο ημίφως, το οποίο έμπαινε από τα παραθυράκια.


Αναγέννηση

Ο φωτισμός των σπιτιών, η είσοδος του ήλιου είναι ανακάλυψη της Αναγέννησης και αποτέλεσμα καινούριων συνθηκών της δημόσιας ζωής. Άνοιγαν πόρτες και παράθυρα μεγάλων διαστάσεων. Οι ξύλινες επενδύσεις αντικατέστησαν τις ανάγλυφες συνθέσεις. Κατά το 16ο αι. οι τοίχοι διατηρούσαν ακόμα τις ζωγραφικές παραστάσεις, τα παραπετάσματα και τα πατώματα την πλακόστρωσή τους. Το 17ο αι. άλλαξε η νοοτροπία για την εσωτερική διακόσμηση. Το σπίτι προοριζόταν να στεγάσει και όχι για να κλείσει την οικογένεια. Οι τοίχοι χωρίζονται με ανάγλυφα κοσμήματα ζωγραφισμένα ή επιχρυσωμένα, που πλαισιώνουν αλληγορικές ζωγραφικές παραστάσεις (θεότητες της κλασικής αρχαιότητας). Άλλος τρόπος διακόσμησης παρουσιάζει γυμνούς τοίχους, πάνω στους οποίους μπαίνουν στη σειρά φορητοί ζωγραφικοί πίνακες. Εμφανίζονται ομοιόχρωμες επιπλώσεις (π.χ. γαλάζια αίθουσα) και επένδυση με καθρέφτες (η Αικατερίνη των Μεδίκων εντοίχισε 119 καθρέφτες και το ανάκτορο των Βερσαλιών ακολούθησε τη μόδα αυτή). Η διακόσμηση τοίχων συμπληρώθηκε με την επικράτηση των οροφών, που οι επιφάνειές τους διακοσμούνται με αραβουργήματα. Την πλακόστρωση αντικατέστησε το ξύλινο δάπεδο. Η κοινωνία προτιμούσε σπίτια στα ανθρώπινα μέτρα. Άλλαξε τις απέραντες αίθουσες σε μικρά διαμερίσματα. Ο 17ος αιώνας προτίμησε τα χρώματα και τα εντυπωσιακά ποικίλματα. Διακόσμησε τις επενδύσεις των τοίχων με ζώα (πιθήκους), δέχτηκε τον εξωτισμό και μιμήθηκε κινέζικα και τούρκικα πρότυπα. Η αστική νοοτροπία επιβλήθηκε ακόμα και στα ανάκτορα.


Νεότερα χρόνια

Στο τέλος της εποχής του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄ παρατηρήθηκε σχετική ζήτηση της πολυτέλειας. Οι αίθουσες υποδοχής έπαιρναν κυκλικό ή ελλειψοειδές σχήμα. Οι επιφάνειες των τοίχων διακόπτονταν με κόγχες, στις οποίες τοποθετούσαν γλυπτά με αλληγορικές σημασίες. Κίονες πλαισίωναν τις πόρτες. Ο 19ος αι. επιδιώκει την πολυμαθή γραφικότητα. Μελανόμορφα έπιπλα διαγράφονται σε τοίχους βαθυκόκκινους. Τα παραπετάσματα είναι πλούσια σε χρωματισμούς. Κυριαρχούν τα κοκκινόχρωμα και πρασινόχρωμα βελούδα, ενώ τα δάπεδα σκεπάζονται με κόκκινους τάπητες. Το εξωτικό στοιχείο θεωρείται ως πηγή έμπνευσης. Επακολουθούν οι συμβολισμοί. Άλλο ρυθμό μπορεί να έχει το γραφείο (αυτοκρατορίας), άλλο η αίθουσα (Λουδοβίκου ΙΣΤ΄) και άλλο η τραπεζαρία (Ερρίκου Β΄).


Σημασία και αξία

Σε κάθε εποχή τα ανάκτορα και οι ναοί, με οποιοδήποτε ρυθμό και αν χτίζονταν, διακοσμούνταν εσωτερικά και εξωτερικά. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε αν η διακόσμηση γινόταν για καλλιτεχνική - αισθητική θέαση, χαρά των ματιών ή πίσω από τη διακόσμηση κρυβόταν κάποια συμβολική παράσταση, ή μέχρι πού έφτανε η αισθητική χαρά και από πού ξεκινούσε η λατρευτική σημασία. Γενικά η διακόσμηση ήταν και είναι ανάλογη με την εποχή, τον τόπο, τις συνήθειες, τις παραδόσεις και την οικονομικο - κοινωνική κατάσταση.

Στην εποχή μας η διακόσμηση τείνει να περιοριστεί στην αρμονία των γραμμών, των χρωμάτων, των όγκων και να περιορίσει τον πλούτο και την πολυτέλεια των μνημείων και των οικοδομημάτων, τόσο στην εξωτερική εμφάνιση, όσο και στη διακοσμητική διαρρύθμιση. Η απλότητα αυτή κερδίζει σε καλλιτεχνικότητα.

Πηγή: www.livepedia.gr 

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας